Loading. Please wait...

Categories

Tags

Goana dupa obiectiv

Goana dupa “obiectiv”

Achizitonarea unui nou obiectiv o consider o adevarata aventura, asta pentru ca “noul” obiectiv trebuie sa ridice standardul fotografiilor tale, sa fie mai bun decat cele pe care le ai deja, pe “stoc” asa cum imi place mie sa spun.

Cum ne raspundem la intrebarea: “ce obiectiv urmeaza sa imi iau?”

In primul rand banuisc ca avem deja un obiectiv de kit, dar nu ne multumeste. De aceea prima intrebare la care trebuie sa ne raspundem este “Noul obiectiv la ce gen de fotografie o sa fie folosit?” nu de alta dar obiectivele dedicate sunt cu un pas, poate chiar mai multe peste obictivele de kit. Aceasta fiind o intrebare personala isi va raspunde fiecare.

Dupa un acest raspuns ne verificam cunostiintele generale despre ofictive; astfel:

Luminozitatea obiectivului: fiind una dintre calităţile determinate ale unui obiectiv, adică diafragma sau acel număr F care este scris pe lentilă. Cu cât diafragma este mai deschisă (adică acel număr F are o valoarea mai mică), cu atât obiectivul este mai luminos. Diafragma este în strânsă legătură şi cu profunzimea de câmp, care poate fi definită ca zona din faţa şi de după punctul în care este focalizată îmaginea. Cu o diafragmă mai deschisă, obţii o profunzime de câmp mai mică, adică singurul obiect distinctibil este cel în clar, iar cu o diafragmă mai mare, poţi distinge şi restul elementelor din compoziţie. O diaframgă mai mare îţi permite să foloseşti şi un timp de expunere mai mic. Astfel poţi să fotografiezi în condiţii de lumină slabă fără a folosi un trepied, a-ţi găsi un punct de staţie stabil sau a creşte sensibilitatea senzorului, ISO (dacă la o diafragmă de 4.0, condiţiile de lumină te obligă să foloseşti un timp de expunere de 1/125, cu o diafragmă de 2.8 vei putea trage la 1/250).

Fringe, sau fenomenul de aberaţie cromatică, se produce atunci când pe marginile detaliilor din imaginea ta se formează un spectru de imagini colorate, în principal datorită factorului de refracţie al lentilei. Culorile în care se manifestă sunt albastre, galbene sau roşii, din câte am văzut eu la lentilele mele. Totodată, fenomenul de fringe nu este atât de grav, majoritatea lentilelor de pe piaţă contolându-l destul de bine, iar cu o închidere a diafragmei sau cu puţin Photoshop o rezolvi foarte uşor.

Claritatea, sau sharpness-ul lentilei se defineşte prin cât de bine sunt conturate detaliile elementului aflat în focus. Ai să auzi foarte multă lume spunând fie că obiectivul lui nu este sharp, sau că este prea sharp. Pentru cazul iniţial, de cele mai multe ori singura rezolvare este închiderea cu un stop a diafragmei, astfel mărind profunzimea de câmp. Odată cu închiderea diafragmei, creşte şi claritatea imaginii. Totuşi, sunt obiective a căror performanţe nu se modifică mult după ce faci acest lucru, acestea fiind sharp chiar şi la valoarea cea mai mică a diafragmei. Majoritatea obiectivele afişează o imagine clară de la f7.1 sau f8, însă valorile mici alea diafragmei diferenţiază o lentilă de calitate de una de proastă calitate.

Rezoluţia obiectivului este ceva un pic mai complicat şi nu prea poate fi sumarizat în câteva linii de text. Totuşi, rezoluţia lentilelor, atunci când vorbim de aparate cu un număr de până în 12 megapixeli, nu este atât de relevantă, în special dacă nu lucrezi cu printuri mari.

Bokeh este fundalul în blur pe care îl produce lentila. Acesta nu este literalmente o calitate tehnică, unii fotografi fiind complet independenţi de aceasta în munca pe care o prestează (vezi fotojurnaliştii, fotografii de arhitectură, de peisaj, etc.), însă pentru fotografii de portrete, este esenţială (în special la portretul în natură). Calitatea sticlei folosită în componenţa lentilei determină cât de plăcut este aceste bokeh. De obicei, campionii pe acest segment sunt lentilele scumpe şi foarte scumpe (obiectivele fixe foarte luminoase). De obicei, un bokeh frumos îl putem obţine numai la o diafragmă deschisă (3.5, 2.8, 1.8, etc).

Fenomenul de Flare, se produce atunci când orientăm obiectivul spre o sursă de lumină, sau în câmpul vizual al obiectivului se află o sursă puternică de lumină. Efectul de flare poate fi folosit şi în scopuri artistice, însă aici depinde mult de calitatea lentilei şi cum ştiu mecanismele optice din interiorul acesteia să-l controleze, astfel încât să nu deranjeze privitorul.

Dupa ce trecem in revista aceste cunostiinte generale, cred ca pentru o buna economie de bani am putea luan in discutie si diametrul filetului obiectivului, nu de alta dar dupa achizitionarea oricarui obiectiv cred ca urmeaza un filtru pentru protectia acestuia, macar pentru protectie. In cautarile mele am observat ca “Sigma” de exeplu incearca sa pastreze o line a lentilelor la 77mm, cele mai multe lentile ale celor de la Sigma merg pe aceasta dimensiune. Spun acestea deoarece cred in interschimbabilitatea filtrelor si mai ales spun asta referinduma la filtrele de polarizare si de ce nu si la cele ND, acum filtre ND reglabile.

Un alt pas important inainte de a porni vanatoare preturilor este cel de a cauta forumurile in care lumea vorbeste despre problemele obiectivului ales, pe forumurile de specialitate gasim discutii interesante sau detalii despre cam toate obictivele.

Dar tot inainte de a lua decizia finala cred ca am putea incerca sa testam obiectivul in unul din magazinele de specialitate care permit acest lucru, desi de multe ori acest lucru nu este posibil.

Toate acestea fiind spuse sa trecem la vanatoarea de obiective, astfel trecem la deschiderea taburilor cu magazinele de specialitate:

  1. Photosetup
  1. Cameredigitale
  1. Photohobby
  1. Yellowstore
  1. Angelosoft
  1. Digitalxx
  1. Nixmann

Cred ca principalul site este cel de la f64, nu de alta dar consider ca are cele mai potrivite filtre de cautare, desi este posibil sa gasim cel mai bun pret pe alt site sau obiectivul sa fie pe stoc la altcineva, oricum daca sunteti pe Nikon si achizitionati un obiectiv Nikkor, in cazul problemelor cu acesta se merge direct la service-ul celor de la Nikon, problema se pune in cazul achizitiei obiectivelor “third party” unde pentru probleme te intorci la magazinul de unde ai achizitionat obiectivul.

Ca si exemplu concret pot sa va spun despre Sigma 17-50 2.8 cu stabilizare achizitionat de mine de la Photosetup, care avea o problema cu back focus-ul, l-am trimis in service unde a stat nu mai putin de 4 saptamani, nu pot sa reprosez nimic celor de la photosetup din punct de vedere al costurilor de transport care au fost suportate integral de catre dumnealor, doar ca eu am dat un ban si am primit sa zic asa obiectivul dupa 4 saptamani. Restul concluziilor le trage fiecare.

show main info details details Like

Share it on your social network:

Or you can just copy and share this url
Related Posts